keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Takajaloilla

Kuulas syksypäivä alkanut eli aamu jo tiessään. Olen istuksinut, lukenut Helsingin Sanomia ja nyt ahkeroitsen tämän uuden blogini kimpussa. Eilen asioilla ja tänään visusti kotona. Itsensä kaikinpuolista huoltamista kunhan tästä niin pitkälle pääsen. Pyykin pesua, koska vaihdoin vuodevaatteet. Ruuan laittoakin ja ihan alusta loppuun. Olen ostanut ainekset. Tähän tapaan tämä päivä. Huomenna taas muuta.

Lueskelen Antti Tuurin kirjaa, jonka vastikään huomasin olvan jatkoa jollekin kirjalle, mutta takakannen mukaan varsin itsenäinen. Kertoo suomalaisista ja muistakin maahanmuuttajista Ruotsissa. Ei ole sielläkään heillä kovin auvoista. Yhteenottoja kantaruotsalaisten kanssa milloin mistäkin. Olof Palme aikoinaan hyväksyi täysin sydämin muukalaisten tulon ja heitähän tuli. Paljon enemmän kuin meille Suomeen, josta EU vaatii meillekin lisäämistä. Emme katsele määräystä hyvällä.

Olin eilen jälleen kerran takajaloillani ruokakaupassa, joka väittää olevansa tavallista parempi. Käytän rollaattoria ja siitä huolimatta nuppi pelaa ja olen siis täyspäinen ihminen. Silloin tällöin saan tuta apuvälineeni takia syrjintää ja usein kassahenkilöiden taholta. Kuvittelevat, että kun on alapäässä vikaa, on sitä yläpäässäkin. Maksamisen kanssa tulee ongelmia. Eilisessä tapauksessa nuori miespuolinen kassahenkilö oli ilmeisesti sitä mieltä, etten osaa toimia rahojeni kanssa. Yritti viedä rahaa kädestäni minä-lasken-paremmin-ajatuksella. En usko, että paremmin, mutta saatamme olla tasoissa. Yhtä kaikki lasken omat rahani ja annan mielelläni tasarahankin. Ja haluan laskea ITSE. Ja osaan laskea ITSE. Ja olen jokseenkin nopea. Rahoja ei voi laskea kassan eteen, hän ymmärtää heti, että tarvitsen apua ja hyökkää rahojeni kimppuun.. On laskettava lompakossa ja kädessä. Olen oppinut siinäkin aika näpsäkäksi ja selviän tilanteesta rollaattorin käytöstä huolimatta. Minua ei pidä aliarvioida. En pitänyt eilisestä kassaherrasta.

Täkäläinen pankki oli alussa tänne muutettuani myös kompastuskivi, kunnes panin sen hekilökunnan järjestykseen ja todistin rollaattoria käyttävällä yleensä olevan aivot käytössä. Nyttemmin tietävät.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu