sunnuntai 15. marraskuuta 2020

Koronahiljaista

 Vaitonainen olen täällä ollut, mutta juuri äsken pisti kirjoituskärpänen. Olen toki ollut olemassa, hengissä ja toimelias koko tämän ajan. Hankkinut uusia kirjoja ja viettänyt aikaa lukemallakin. Korona tehnyt sosiaalisen elämän hiljaisemmaksi fyysisten tapaamisten kohdalla. Alkaa jo suututtaa koko ihmiskuntaa riepottava tauti! Maski kasvoilla liikun paikoissa, jossa sitä käytettäväksi suositellaan, ja olenkin ostanut kankaisia monia, että on vaihtelun sekä tyylin mahdollisuudet. Onhan maski kuin uusi asuste!

Koronan aikana on alettu laittaa enemmän kotiruokaa. Ruokakaupoissa riemuitaan. Minä olen aina enemmän tai vähemmän ahkeroinut keittiössä. Nuorempana nykyistä huomattavasti enemmän. Luen keittokirjoja mielelläni. Vaikka olen muuttojen yhteydessä monista (sadoista, koska niitä on ollut todella paljon) luopunut, jäi kuitenkin joitakin kymmeniä hyllyyn. Hurahdin aikaisemmin syksyllä kurpitsaruokiin ja nyt on menossa keitot, nykyiseen ruokavaliooni sopivia. Esimerkiksi porkkana-purjo-perunasosekeitto. Yksi vaivainen peruna, koska lääkärini on sitä mieltä,että perunaa olisi hyvä välttää minun tapauksessani. Keitossa ei tippaakaan kermaa tai kookosmaitoa, vaan liemenä laihaa kanalientä. Vesi on jo kielellä!

Ostin muun muassa Kari Hotakaisen uuden kirjan "Tarina". Tämäkin teos vankkaa ja huumoripitoista Hotakaista. Myös Miika Nousiaiselta on tullut uusi kirja ja sekin on mielessäni saada. Syksy on pitkä ja pimeä. Tuntuu hyvältä lukea kotona, kynttilät palavat ja taustalla usein vanhaa jazzia soimassa. Myös muuta musiikkia, klassista ja vallan rallatuksiakin. Minulla on useita stadinkielisiä levyjä, mutta lauletuissa on kuunneltava mielellään sanoja. Olen kolmatta polvea stadilainen ja sillä lailla puhdasrotuinen, että molemmat isovanhempani ovat syntyisin myös helsinkiläisiä. Kaukaisemmat juuret jo sitten muualla. Joku joskus ihmetellyt, miksi on tärkeää olla "jotain". Jokaiselle omat juuret ovat tärkeitä ja kaikki ovat ylpeitä synnyinseudustaan. Minä olen ylpeä Helsingistä. Hotakaisen "Tarina" kertoo, miten ihmiset muuttavat maaseudulta Kaupunkiin ja maaseudusta tulee virkistysalue. Todellinenkin suuntaus on kaupunkeihin päin. Maaseudun autuoitumisesta on puhuttu jo vuosia.

Ensi viikolla liikahdan ulos. Ainakin kauppaan. Pitää saada keittiövaakaan paristot. Torstainakin pitää saada. Kauppoihin tulee uusi Beaujolais-viini ja olen ollut aina trendissä mukana. Se on myynnissä vain lyhyen ajan ja tulee kaikkialla samaan aikaan. Miten se onnistuu, jos on aikavyöhykkeet? Hauska jokavuotinen leikki kuitenkin.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu