torstai 5. joulukuuta 2019

Joulua odotellessa

Aikaa vierähtänyt sitten viime tekstin, mutta nyt olen täällä. On yö, katuvalot palavat, talot pimeinä, edes lehdenjakajat eivät ole vielä liikkeellä. Minulle ei tule sanomalehtiä. Aikakausilehdistä olen tilannut Suomen Kuvalehden. Sitten  saan muutamien yhdistysten, joihin kuulun, jäsenlehtiä. Näillä mennään.

Joulu aivan tuossa tuokiossa. Ennen kuitenkin itsenäisyyspäivä ja siihen kuuluvat pippalot Presidentinlinnassa. Unohdetaanko sen ajaksi hallituskriisi? Oli Helsingissä luntakin parina päivänä ja muutama aste pakkasta. Nyt taas plussan puolella ja lumi poissa. Olen kaivanut joulukoristeet esille. Näyttää jouluiselta parvekkeen joulupuuta myöten. Eilen koristelin pikkuisen joulukuuseni olohuoneeseen. Ikkunoissa valot ja ovessa kranssi. Joulu saa tulla. Jolukortit odottavat postitusta. Postin punainen korttipussi hankittu. Joka vuosi ajattelen, että en enää kirjoittele. Soitan, lähetän meilejä ja tekstiviestejä. Kirjoitan kuitenkin. Jotkut haluavat, vanhemmat ihmiset varsinkin.

Olen miettinyt viime päivinä, mikä on "normaali". Mikä tekee jostain "normaalin"? Onko "normaali" sitä, että on tavallinen, tavanomainen, enemmistön hyväksymä, ei ylilyöntejä? Mitä ne sitten ovat? Minulla on ystävä, joka on normaaleista normaalein, eikä hyväksy edes toisissa ihmisissä poikkeavuuksia. Esimerkiksi tatuointitaiteilija Wilma Schlizewski on hänen mielestään niin erikoinen, ettei ole "normaali". Minulle ei ole siis vieläkään selvinnyt, mikä on "normaali". Jos poikkeaa muotista, se ei kai ole "normaalia".  En tykkää sanasta "normaali".

Nyt menen nukkumaan ja mietin edelleen mikä on "normaalia".




0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu