keskiviikko 3. kesäkuuta 2020

Uni

Näin yöllä unen. Näen usein unia. Viimeöinen uni ei ollut hyvä uni. Se oli tavallaan painajainen. Ja mistä se putkahti alitajuntaani? Ja miksi?

Olin naimisissa kuten oikeassakin elämässä. Mieheni tahtoi avioeron. Uni ei kertonut syytä. Meillä oli täytynyt olla mahtava riita, josta tämä seurasi. Mieheni ilmoitti, että hän jättää minut ja minun on alettava laittaa ruokaa itselleni. Hän ei sitä enää tee. Olin rahaton ja koditon. Hän tahtoi minut yhteisestä kodistamme ulos. Menin pankkiin ja kysyin virkailijalta saldoni määrää tilillä. Siihen heräsin.

Juodessani aamukahviani myöhemmin, mietin, mistä ihmeestä uni tuli?  Emme olleet puhuneet koskaan avioerosta. Riitoja pitkän avioliittomme aikana oli, totta kai. Jokaisella on. Unet ovat kummallisia. Joku sanonut niiden syntyvän tapahtuneista tai toiveista. Mene ja tiedä. En pitänyt unestani ja yleensä näen niitä mukavimmista aiheista. Ihminen ei edes muista kaikkia uniaan, vaikka niissä elää yön aikana. Unet ovat lyhyitä ja niitä on useita. Muistissa säilynyt ainakin minulla on kokonainen näytelmä. Ikään kuin koko yön kestävä. Usein olen siinä kuin sivustakatsojana, vaikka saatan olla yksi päähenkilöistä. Unien näkemisalue liittyy REM-tilaan. Muulloin nukutaan kevyemmin ja unia näkemättä. Voiko ihminen rakentaa ennen nukkumista unen, jonka haluaa nhdä? Kirjoittaisinko näytelmän yöks?  Ketkä lisäkseni näyttelijöiksi?  Nythän voin valita maailman parhaita näyttelijöitä seurakseni. Olen joskus yrittänyt, mutta henkilöt ovat minulle tuttuja, omaisia ja ystäviä. Usein yksi on oma mieheni ja yleensä hauskemmassa roolissa kuin puolisona, joka haluaa päästä vaimostaan eroon.

Edellinen teksti oli toukokuun alussa. Nyt on jo kesäkuu menossa. Koronaa edelleen, mutta rajoituksia höllennetty. Terassit avautuneet, museot, uimahallit...   Muistetaanko turvaväli? Ei virus vielä ole ajettu pois.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu